Med en medicinboll kan du göra oerhört många olika övningar. Du kan även ha din boll som ett komplement i vanliga övningar för extra intensitet och variation. De vanligaste övningarna brukar träna explosiv och plyometrisk styrka.

Olika övningar med medicinboll

Nedanför listar vi övningar för olika muskelgrupper

Magövningar

Att träna magen med en medicinboll är kanske det vanligaste och väldigt givande. Ett enkelt alternativ är vanliga situps där man håller i bollen. Man kan även variera och göra sneda situps genom att föra bollen åt sidorna. Men det finns en uppsjö av magövningar och vissa är ganska avancerade.

Därför rekommenderar vi istället videon nedanför som visar flera bra magövningar med en medicinboll:

Nedanför är ytterligare en video med ännu mer mage och core övningar:

Benövningar

Att träna ben och säte går också bra med en boll, även om belastningen aldrig blir jättehög. Däremot tränar man stabilitet och koordination på ett mycket bra sätt.

Som med många övningar tränar man inte endast en muskelgrupp utan en stor del av kroppen aktiveras. Detta är bara positivt och en av fördelarna med funktionell träning. I videon nedanför finns två bra övningar för bland annat ben.

Övriga övningar

Förutom de ovan nämnda övningarna för ben och mage finns det flera andra varianter.

I videon nedanför presenteras flertalet övningar för hela kroppen:

Övningar med wallball

En wallball används ofta inom crossfit. En av de vanligaste övningarna är en form av squat där man kastar wallballen upp mot en väg och sedan fångar den. I klippet nedanför kan ni bland annat se denna övning:

Övningar med slamball och wallball

I videoklippet nedanför presenteras flera bra övningar, både med slamball och wallball: