Ett inlägg om träningsmotivation

Träning och motion är livsviktigt och trots att vi alla vet om det så är det ibland på det viset att det kan kännas lite segt att ta sig ur soffan och ge sig iväg och träna. Detta känner de allra flesta igen sig i och det är således något av en allmän ”sanning”. Eftersom vi alla vet om det så är det också så att det både talas och skrivs mycket om det och det kan fungera både som inspirationskälla och som irritationskälla.

Om det är så att man vill mycket, men inte lyckas med att prestera så mycket som man vill så blir det naturligtvis jobbigt att hela tiden se och höra allt som har med träning och träningsmotivation att göra. Det är dock på det viset att det är positivt, även om man blir trött på det på grund av sin bristande ork till träning, för allt man hör och läser om träning sipprar in i hjärnan så att vi lär oss betydligt mer om det än vad vi tror (och i många fall vill).

Tips från ”rätt” personer

Träningsmotivation är ju till för personer som inte är taggade på att träna och då är det också så att det kan vara lättare att lyssna på motiverande tankar och tips från personer som inte är perfekta tränings-varelser. Om man ska lyssna på träningsfreaks så kommer det troligtvis bara sippra in information som sipprar ut lika fort. Detta handlar om igenkänning, eftersom det är i princip omöjligt att känna sig bekväm med ett proffs när man själv behöver grundläggande hjälp.

Med proffsiga personer inom träning blir det också så att det blir som en kulturell krock då man ofta talar olika språk. En person som behöver komma igång med träning hänger inte med när det börjar talas om olika muskler, träningsvarianter med mera, utan en nybörjare vet kanske knappt vad ett löpband är. Detta är viktigt att komma ihåg, så är det så att du är en person som försökt hitta träningsmotivation vid upprepade tillfällen och det inte funkat så kan detta mycket väl vara anledningen.

De flesta som behöver lyftas upp och få motivation till träning känner åtminstone någon som tränar regelbundet och som har koll. Börja där istället för att irra iväg till ett gym där du kommer möta personer som har träning som jobb. Det är ju inte konstigt att det blir lite av en krock, eftersom en omotiverad person som vill, men inte kan börja träna på ett bra sätt knappast kommer att förstå helt fullt ut vad proffset på gymmet talar om.

Mål och pepp

Hitta motivation för att träna!

Oftast vet du själv vad för typ av människa du är. Du vet vart dina gränser går, du vet vad som oftast hamnar i vägen för dina önskningar och planer med mera. Att läsa en lista med tips från en annan person kan fungera som inspiration, men tänk på att ”översätta” det till dig själv. Kanske är du en nattuggla som frilansar och ogillar tidiga morgnar? Träna på kvällen då! Man måste ju inte leva enligt Luthersk lag och jobba åtta till fem, käka lunch runt 12 och så vidare. Hitta något som passar dig, men tryck in både nyttig mat och träning i detta nya lilla livs-schema.

En sak som är säker är att nyttig och bra mat + träning = sant och ofta så har man närmare till ett av dessa. Om det är så att gillar mycket bra mat och äter nyttigt, men att träningen känns lite trögstartad så har du ju redan börjat din resa, så att säga, och då är det bara det där med träningen som ska hamna rätt.

Träna med rimliga krav

Ibland när man tänker att ”nu jäklar” så tar man det massor av steg för snabbt och då blir det pannkaka av alltihop. Det vet alla som bestämt sig för att göra någon typ av förändring i livet, oavsett om det handlar om träning eller om något annat.

Sätt upp mindre delmål som leder dig fram till det ultimata målet, oavsett vad det nu kan vara, och jobba dig dit på ett behagligt sätt så att du inte bara mår dåligt. Det kommer inte sluta bra, för då kommer det att gå ut över allting annat i livet och det är ju inte värt det. Med små delmål som kan handla om att gå ner ett enda litet kilo i vikt, eller att alltid promenera till jobbet, sälja bilen om man bor i stan med mera är en bra bit på väg även om man kanske inte tror det.

Man blir peppad av att se hur de små förändringarna faktiskt påverkar en positivt, men återigen, sätt upp mål som är till för dig och som du ska klara av- Det är inte bra att göra som andra eller att ta i så att man spricker, utan det bästa är helt enkelt att ta det i lugn takt. Du kommer snabbt att se hur kul det är när promenaderna blir längre, kilona faller bort och vips så har du börjat joggat och köpt kläder i mindre storlekar!

Skräddarsy efter dig själv

Kom ihåg att din dygnsrytm kanske inte är som alla andras och att träna på kvällar, eller kanske till och med nätter om det passar ditt liv, så är det bara att göra det. Musklerna kommer inte att byggas mindre bara för att klockan är 23:00 istället för 18:00 eller 06:00! Ett annat tips för att motivera sig är att skaffa ett träningsredskap så som en medicinboll, hitta de bästa modellerna i vår topplista här!

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *